Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:88
TÝDEN:2533
CELKEM:291909
Ve školním roce 2018 - 2019 na naší škole probíhal již osmým rokem kroužek s názvem Logopedické chvilky. Cílem logopedické péče je ve spolupráci s rodinou, pedagogy, vychovateli a zdravotnickými pracovníky docílit u dítěte maximálních komunikačních schopností. Zaměřuje se především na práci s dětmi mladšího školního věku, které mají problémy s komunikací nebo výslovností některých hlásek. Poprvé se s dětmi setkáváme v mateřské škole, s níž spolupracujeme. Předškoláci nám ukazují svou řečovou dovednost u zápisu do první třídy. Případné nedostatky v řečovém projevu žáků zachytíme již při jejich vstupu na naši školu, navrhneme optimální postup logopedické terapie a společně pracujeme na jejich odstranění.
Logopedická péče na naší škole přináší velmi dobré výsledky díky individuální výuce a přizpůsobení logopedické terapie každému dítěti a jeho potřebám. Logopedie se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti, zahrnuje tedy vše od nejdrobnějších řečových vad, jako například chybná výslovnost jedné hlásky, až po masivní řečové poruchy či naprostou nemluvnost. K nejčastějším řečovým obtížím patří dyslálie (vadná výslovnost jedné či více hlásek), z hlediska jednotlivých druhů dyslálie je to pak nesprávná výslovnost sykavek a hlásek r a ř. Tyto obtíže se nám s úspěchem daří odstraňovat.
Logopedická péče představuje vysoce specializovanou činnost v oblasti speciální pedagogiky. Naše ZŠ se může pochlubit prestižní nálepkou, kterou vydává EU v rámci projektu Zavedení systému školských logopedických služeb v Pardubickém kraji.
V letošním školním roce kroužek navštěvovalo 13 žáků 1. – 2. třídy. Individuální logopedická péče probíhala jednou týdně v malých pracovních skupinách. Při práci s dětmi využíváme nejrůznější logopedické pomůcky, obrázkový materiál, pohádky, pracovní listy, hry podporující komunikaci… Zábavnou a hravou formou dochází k vyvození, procvičení, upevnění a fixaci daných hlásek. Zaměřili jsme se na zdokonalení vyjadřovacích obratností, rozvoj slovní zásoby, sluchového a zrakového vnímání. Procvičujeme dechové a fonační cvičení, rozvíjíme fonematický sluch a gymnastiku mluvidel. Při hrách rozvíjíme také sluchové vnímání, zrakovou orientaci, sluchovou a zrakovou paměť. Vybarvováním obrázků se zlepšovala motorika rukou. Děti se naučí básničky na problémové hlásky a společně vytváříme různé komunikační situace. Mají zavedené logopedické sešity pro jednotlivou logopedickou nápravu.
Přirozenou prevenci v oblasti vývoje jazyka a řeči tedy představuje především zajištění dobrého vzoru řeči, kladné citové vazby a přirozená výchova, především vlastní výchova řeči. Důležitá je proto spolupráce s rodiči žáků.
Žáci s poruchou řeči, kteří chodí do kroužku Logopedické chvilky, mají možnost využívat služeb klinické logopedky přímo ve škole. Mgr. Bažantová jezdí do naší školy pravidelně každý druhý měsíc. Z časového hlediska to je velice výhodné zvlášť pro pracující rodiče. Vyšetřuje děti, konzultuje nápravu s logopedickými asistentkami Mgr. Janou Vohralíkovou a Mgr. Veronikou Danielovou a ukazuje směr další logopedické práce.
Většina dětí, pokud procvičuje i doma s rodiči, se naučí správně mluvit. Ty, kterým se to nepovede, mohou v kroužku pokračovat i další rok.
Mgr. Jana Vohralíková
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:88
TÝDEN:2533
CELKEM:291909