Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:2
DNES:207
TÝDEN:1017
CELKEM:282436
Logopedický kroužek ve škol. roce 2021/22
Ve školním roce 2021 – 2022 probíhal na škole kroužek s názvem Logopedické chvilky již dvanáctým rokem. Cílem logopedické péče je ve spolupráci s rodinou, pedagogy, vychovateli a zdravotnickými pracovníky docílit u dítěte maximálních komunikačních schopností. Zaměřuje se především na práci s dětmi mladšího školního věku, které mají problémy s komunikací nebo výslovností některých hlásek. Spolupracujeme s mateřskou školou. Předškoláci nám obvykle ukazují svou řečovou dovednost u zápisu do první třídy.
Logopedická péče na naší škole přináší velmi dobré výsledky díky individuální výuce
a přizpůsobení logopedické terapie každému dítěti a jeho potřebám. Logopedie se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti, zahrnuje tedy vše od nejdrobnějších řečových vad, jako například chybná výslovnost jedné hlásky, až po masivní řečové poruchy či naprostou nemluvnost. K nejčastějším řečovým obtížím patří dyslálie (vadná výslovnost jedné či více hlásek), z hlediska jednotlivých druhů dyslálie je to pak nesprávná výslovnost sykavek a hlásek r a ř. Tyto obtíže se nám s úspěchem daří odstraňovat.
Logopedická péče představuje vysoce specializovanou činnost v oblasti speciální pedagogiky. Naše ZŠ se může pochlubit prestižní nálepkou, kterou vydává EU v rámci projektu Zavedení systému školských logopedických služeb v Pardubickém kraji.
Kroužek navštěvovalo 15 žáků 1. – 3. třídy. Individuální logopedická péče probíhá jednou týdně. Při práci s dětmi využíváme nejrůznější logopedické pomůcky, obrázkový materiál, pohádky, pracovní listy, hry podporující komunikaci… Zábavnou a hravou formou dochází k vyvození, procvičení, upevnění a fixaci daných hlásek. Zaměřujeme se na zdokonalení vyjadřovacích obratností, rozvoj slovní zásoby, sluchového a zrakového vnímání. Procvičujeme dechové a fonační cvičení, rozvíjíme fonematický sluch a gymnastiku mluvidel. Při hrách rozvíjíme také sluchové vnímání, zrakovou orientaci, sluchovou a zrakovou paměť. Vybarvováním obrázků se zlepšuje motorika rukou. Děti se učí básničky na problémové hlásky a společně vytváříme různé komunikační situace. Mají zavedené logopedické sešity pro jednotlivou logopedickou nápravu.
Přirozenou prevenci v oblasti vývoje jazyka a řeči tedy představuje především zajištění dobrého vzoru řeči, kladné citové vazby a přirozená výchova, především vlastní výchova řeči. Důležitá je proto spolupráce s rodiči žáků.
Žáci s poruchou řeči, kteří chodí do kroužku Logopedické chvilky, mají možnost využívat služeb klinické logopedky přímo ve škole. Mgr. Bažantová jezdí do naší školy pravidelně každý druhý měsíc. Z časového hlediska to je velice výhodné zvlášť pro pracující rodiče. Vyšetřuje děti, konzultuje nápravu s logopedickými asistentkami Mgr. Janou Vohralíkovou
a Mgr. Veronikou Danielovou a ukazuje směr další logopedické práce.
Většina dětí, pokud procvičuje i doma s rodiči, se naučí správně mluvit. Ty, kterým se to nepovede, mohou v kroužku pokračovat i další rok.
Mgr. Jana Vohralíková
Návštěvnost:
ONLINE:2
DNES:207
TÝDEN:1017
CELKEM:282436