ZŠ a MŠ Řečany nad Labem

LOGOPEDICKÁ NÁPRAVA NA NAŠÍ ZŠ

LOGOPEDICKÁ NÁPRAVA NA NAŠÍ ZŠ

LOGOPEDICKÁ NÁPRAVA NA NAŠÍ ZŠ

Ve školním roce 2018 - 2019 na naší škole probíhal již osmým rokem kroužek s názvem Logopedické chvilky. Cílem logopedické péče je ve spolupráci s rodinou, pedagogy, vychovateli a zdravotnickými pracovníky docílit u dítěte maximálních komunikačních schopností. Zaměřuje se především na práci s dětmi mladšího školního věku, které mají problémy s  komunikací nebo výslovností některých hlásek. Poprvé se s dětmi setkáváme v mateřské škole, s níž spolupracujeme. Předškoláci nám ukazují svou řečovou dovednost u zápisu do první třídy. Případné nedostatky v řečovém projevu žáků zachytíme již při jejich vstupu na naši školu, navrhneme optimální postup logopedické terapie a společně pracujeme na jejich odstranění.

Logopedická péče na naší škole přináší velmi dobré výsledky díky individuální výuce a přizpůsobení logopedické terapie každému dítěti a jeho potřebám. Logopedie se zabývá problematikou narušené komunikační schopnosti, zahrnuje tedy vše od nejdrobnějších řečových vad, jako například chybná výslovnost jedné hlásky, až po masivní řečové poruchy či naprostou nemluvnost. K nejčastějším řečovým obtížím patří dyslálie (vadná výslovnost jedné či více hlásek), z hlediska jednotlivých druhů dyslálie je to pak nesprávná výslovnost sykavek a hlásek r a ř. Tyto obtíže se nám s úspěchem daří odstraňovat.

Logopedická péče představuje vysoce specializovanou činnost v oblasti speciální pedagogiky. Naše ZŠ se může pochlubit prestižní nálepkou, kterou vydává EU v rámci projektu Zavedení systému školských logopedických služeb v Pardubickém kraji.

V letošním školním roce kroužek navštěvovalo 13 žáků 1. – 2. třídy. Individuální logopedická péče probíhala jednou týdně v malých pracovních skupinách. Při práci s  dětmi využíváme nejrůznější logopedické pomůcky, obrázkový materiál, pohádky, pracovní listy, hry podporující komunikaci… Zábavnou a hravou formou dochází k vyvození, procvičení, upevnění a fixaci daných hlásek. Zaměřili jsme se na zdokonalení vyjadřovacích obratností, rozvoj slovní zásoby, sluchového a zrakového vnímání. Procvičujeme dechové a fonační cvičení, rozvíjíme fonematický sluch a gymnastiku mluvidel. Při hrách rozvíjíme také sluchové vnímání, zrakovou orientaci, sluchovou a zrakovou paměť. Vybarvováním obrázků se zlepšovala motorika rukou. Děti se naučí básničky na problémové hlásky a společně vytváříme různé komunikační situace. Mají zavedené logopedické sešity pro jednotlivou logopedickou nápravu.

Přirozenou prevenci v oblasti vývoje jazyka a řeči tedy představuje především zajištění dobrého vzoru řeči, kladné citové vazby a přirozená výchova, především vlastní výchova řeči. Důležitá je proto spolupráce s rodiči žáků.

Žáci s poruchou řeči, kteří chodí do kroužku Logopedické chvilky, mají možnost využívat služeb klinické logopedky přímo ve škole. Mgr. Bažantová jezdí do naší školy pravidelně každý druhý měsíc. Z časového hlediska to je velice výhodné zvlášť pro pracující rodiče. Vyšetřuje děti, konzultuje nápravu s  logopedickými asistentkami Mgr. Janou Vohralíkovou a Mgr. Veronikou Danielovou a ukazuje směr další logopedické práce.

Většina dětí, pokud procvičuje i doma s rodiči, se naučí správně mluvit. Ty, kterým se to nepovede, mohou v kroužku pokračovat i další rok.

 

Mgr. Jana Vohralíková

Datum vložení: 1. 6. 2019 14:31
Datum poslední aktualizace: 5. 2. 2020 14:34

Aktuální počasí

dnes, čtvrtek 28. 3. 2024
slabý déšť 13 °C 8 °C
pátek 29. 3. oblačno 16/7 °C
sobota 30. 3. skoro jasno 22/10 °C
neděle 31. 3. zataženo 21/11 °C

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE:1
DNES:173
TÝDEN:983
CELKEM:282402

O škole

Základní škola Řečany nad Labem je od roku 1995 integrovaným právním subjektem, který sdružuje základní školu, mateřskou školu, školní družinu a školní jídelnu (dvě pracoviště, pro MŠ a pro ZŠ). Obec Řečany nad Labem je spádovou oblastí pro některé z okolních obcí, čemuž odpovídá i velikost a kapacita školy.V té je počítáno zhruba s počtem 250 žáků. V areálu školy stojí samostatná budova tělocvičny, dostatečně prostorné školní hřiště (travnaté na kopanou, asfaltové pro vybíjenou, odbíjenou a samostatně nově vybudované na basketbal, štěrkový běžecký ovál, pískové doskočiště, kovové průlezky pro malé děti, ping-pongový stůl).